
 

 

Jing Zhao v. Yahoo! Inc. 

 

In April 2007 Wang Xiaoning and Wang’s wife, Yu Ling, filed a lawsuit (in US federal 

court in California) against Yahoo! and its Chinese subsidiaries under the Alien Tort 

Claims Act, Torture Victim Protection Act and California state law. In June 2007 

journalist Shi Tao and a number of unnamed plaintiffs joined the lawsuit.  Wang and 

Shi had each been sentenced to 10 years’ imprisonment in China on respective 

charges of incitement to subvert state power and of illegally providing state secrets to 

foreign entities.  Wang was found guilty on the basis of essays advocating 

democratic reform and multi-party democracy in China that he distributed via email 

and through Yahoo!  Shi was convicted on the basis of an email he sent from his 

Yahoo! account to an internet forum which contained his comments on a Chinese 

Government circular prepared in advance of the 15th anniversary of the Tiananmen 

Square uprising outlining restrictions on the media.   

The plaintiffs accused Yahoo! of giving information about their online activities to 

Chinese law enforcement, which led to their detention.  The lawsuit alleges that by 

providing user identification information to the Chinese authorities, Yahoo! knowingly 

and willfully aided and abetted the commission of torture and other human rights 

abuses that caused the plaintiffs severe physical and mental pain and suffering.  The 

plaintiffs’ Second Amended Complaint alleged that Wang and Shi “have been and 

are being subjected to grave violations of some of the most universally recognized 

standards of international law, including prohibitions against torture…and forced 

labor, for exercising their rights of freedom of speech, association, and assembly, at 

the hands of [Yahoo!] through Chinese officials acting under color of law in the 

People’s Republic of China.”  

On 27 August 2007, Yahoo! moved to dismiss the complaint arguing that the case 

presents “nonjusticiable” questions (questions not appropriate for resolution by a US 

court) because the case involves “acts of state” and political questions, and because 

ruling on them would breach standards of international comity.  (More information on 

these three doctrines is available here.)  On 31 October 2007, the court granted in 

part plaintiffs’ motion for initial and jurisdictional discovery, delaying its decision on 

Yahoo!’s motion to dismiss until this discovery had been conducted. On 13 

November 2007, following the testimony of Yahoo!’s CEO before Congress, the 

http://www.communitylawcentre.org.za/Socio-Economic-Rights/case-reviews-1/south-african-cases/constitutional-court-cases/archive-of-files/1617.pdf


 

 

parties agreed to a private settlement and issued a joint stipulation of dismissal in 

which Yahoo! agreed to bear the plaintiffs’ legal costs and establish a fund "to 

provide humanitarian and legal aid to dissidents who have been imprisoned for 

expressing their views online." The exact terms of the settlement are confidential.  

In late February 2008 a new lawsuit was filed against Yahoo! by Chinese dissidents 

in US federal court in California based on allegations similar to those in the lawsuit 

which was settled in November 2007. 

On 1 February 2012 a Yahoo! shareholder and the Chinese activist Jing Zhao filed a 

lawsuit in Delaware Chancery Court against Yahoo! seeking evidence from the 

company regarding the establishment and operation of the Yahoo! Human Rights 

Fund.  This Fund was to be established pursuant to the November 2007 settlement of 

the lawsuit described above.  The plaintiffs allege that the individual selected by 

Yahoo! to administer the Fund misappropriated Fund assets for his personal use. 


